ПОВИК ДО ЗАИНТЕРЕСИРАНИТЕ СТРАНИ ЗА КОНСУЛТАЦИИ ЗА НАЦРТ ПРОГРАМАТА ЗА ЕКОНОМСКИ РЕФОРМИ 2024 – 2026 ГОДИНА
15.12.2023 година
Ви го претставуваме поглавјето 5 Структурни реформи од нацрт Програмата на економски реформи за 2024 – 2026 година, која Владата на Република Северна Македонија ќе ја достави до Европската комисија до 15 Јануари 2024 година, по усвојување на нејзиниот текст.
Со подготовка на ПЕР, Владата на Република Северна Македонија од 2014 година се приклучи кон пристапот на Европската комисија за поддршка на долгорочен раст и конкурентност преку економското управување како клучен столб во процесот на проширување, со цел да се обезбеди подобро известување за националните планови за економски политики, вклучително и потребните структурни реформи.
Нацрт ПЕР 2024-2026 година е подготвена преку веќе воспоставениот национален процес на консултации централно координиран од страна на Министерството за финансии. Документот е изработен согласно „Водичот за Програми за економски реформи“ издаден од Европската комисија во јули 2023 година. Во изработката е користена експертска поддршка од Центарот за одличност во финансиите (ЦЕФ), а финансиски поддржано од Европската унија.
Со оглед на важноста на овој документ и потребата тој да биде квалитетно изработен, се спроведува процес на широка вклученост на заинтересирани страни. Затоа ги покануваме: бизнис заедницата, универзитетите, локалните власти, социјалните партнери, граѓанскиот сектор и другите чинители и заинтересирани страни за активен придонес во процесот на изработката на документот.
Вашите мислења, коментари и предлози може да ги доставите најдоцна до 29 декември 2023 година на следните е-маил адреси:
vesna.cvetanova @finance.gov.mk
andrija.aleksoski@finance.gov.mk
aleksandra.velkova@finance.gov.mk
Како поддршка за подобрување на економското управување Европската Унија (ЕУ) во Стратегијата за проширување од октомври 2013 година воведе нов пристап наречен Поедноставен европски семестар, при што земјите од Западен Балкан и Турција од октомври 2014 година се поканети од Европската Комисија (ЕК) да ги подобрат економските политики и да го зајакнат економското управување, преку подготовка на програми на економски реформи – ПЕР.
Република Северна Македонија учествува во тој процес со кој се врши претпристапното усогласување на економските политики со Европската Унија и секоја година подготвува ПЕР која содржи макроекономски и фискални политики и индикатори. Оваа година, Водичот на ЕУ за подготовка на Програмата на економски реформи за периодот 2025 – 2027 е во насока земјите од Западен Балкан да не го подготвуваат поглавјето во ПЕР и соодветните анекси коишто се однесуваат на структурните реформи, со оглед на тоа што земјите од Западен Балкан изготвија посебен документ – Реформска агенда (РА) за периодот 2024–2027 година, со конкретни чекори за спроведување реформи, а во рамки на соодветниот Механизам на ЕУ за реформи и раст. Согласно Водичот за ПЕР 2025 – 2027 година, земјите од Западен Балкан во поглавјето 5А од Програмата треба да дадат краток осврт на избрани реформи од РА во поглед на нивното влијание врз економијата.
Имајќи го предвид новиот Водич на ЕУ, Програмата на економски реформи за периодот 2025-2027 година дава преглед на среднорочната макроекономска и фискална рамка и монетарна политика, преглед на степенот на спроведени Заеднички заклучоци со препораки за фискалната и монетарната политика од одржаниот Економски и финансиски дијалог со ЕУ во мај 2024 година, како и на потенцијалното влијание на избрани реформски мерки од Реформската агенда врз економијата.
Подготовката на ПЕР на ниво на Влада е координирана од страна на Министерството за финансии, а се доставува до ЕК по нејзино усвојување од страна на Владата на Република Северна Македонија, најдоцна до 15 јануари.
По доставување на ПЕР до ЕК, истата се оценува преку оценски мисии во земјата од страна на ЕК, Европската Централна Банка и Еуростат. Потоа започнува дијалог во рамките на Советот на ЕУ. Прво се одвива дискусија на техничко ниво во рамки на помошните тела на Советот како подготовка за дијалог во рамки на Советот на ЕУ претставен од таканареченото „трио“, односно тековното и двете последователни претседателства, со министрите за финансии и гувернерите на централните банки од земјите – кандидати за членство од Западен Балкан и Турција. Процесот завршува со донесување заеднички заклучоци врз основа на оценката на ПЕР и се даваат препораки за подобрување на макроекономската политика на земјата, управувањето со јавните финансии и квалитетот на структурните реформи (т.н. “Policy guidance” – „Насоки за политиките“). Земјите кандидати при подготовка на наредната ПЕР се должни да известат за степенот на спроведување на препораките во минатата година, а во насока на исполнување на економските критериуми за пристап во ЕУ – постоење на функционална пазарна економија и способност за справување со конкурентскиот притисок и пазарните сили во Унијата.
Текстот на Програмата на економски реформи 2025-2027 година беше прифатен од страна на Владата на 14 јануари 2025 година и е официјално поднесена до Европската Комисија на 15 јануари 2025 година.
Самата подготовка на ПЕР како кохерентен стратешки документ и нејзиното навремено доставување до ЕК, претставува потврда за капацитетот на администрацијата на земјата, од аспект на координација на економските политики и ефикасност во работата. ПЕР е заеднички резултат на повеќе институции, а целокупната подготовка се координира од страна на Министерството за финансии.
ПЕР е комплексен документ кој се изработува согласно Водичот на Европската комисија за подготовка на ПЕР од јули 2024 година. Изборот на мерки од Реформската агенда на земјата се направи согласно алатка за бодување и избор на мерки за проценка на потенцијално економско влијанието во ПЕР, развиена од страна на експерти на ЦЕФ Љубљана, во рамки на ЕУ Регионален проект „Подобро интегрирани структурни реформи во фискалните рамки“, а кои реформи имаат најголем потенцијал за национален развој, економски раст и силна изводливост за имплементација. При подготовка на ПЕР 2025-2027 земени се предвид следните документи:
- Реформска агенда на Северна Македонија 2024-2027 година;
- Изјава за фискална политика 2024-2028
- Препораките од заедничките заклучоци од Економско – финансискиот дијалог од 14 мај 2024 година;
- Извештајот за напредокот на Република Северна Македонија за 2024 година;
- Извештајот на ЕК со оценка на Програмата на економски реформи 2024-2026 година;
Повеќе информации за Европскиот семестар и Економско управување од аспект на исполнување на Копенхагенските критериуми има на следниве веб страници:
и
Сите досегашни програми на економски реформи и претпристапни економски програми од Министерството за Финансии на Република Северна Македонија може да ги симнете тука.
Monthly Newsletter -March 2025
Monthly Newsletter – February 2025
Monthly Newsletter – January 2025
Monthly Newsletter – December 2024
Monthly Newsletter – November 2024
Monthly Newsletter – October 2024
Monthly Newsletter – July 2024
Monthly Newsletter – June 2024
Monthly Newsletter – April 2024
Monthly Newsletter – March 2024
Monthly Newsletter – February 2024
Monthly Newsletter – January 2024
Monthly Newsletter – December 2023
Monthly Newsletter – November 2023
Monthly Newsletter – October 2023
Monthly Newsletter – September 2023
Monthly Newsletter – August 2023
Monthly Newsletter – July 2023
Monthly Newsletter – June 2023
Monthly Newsletter – April 2023
Monthly Newsletter – March 2023
Monthly Newsletter – February 2023
Monthly Newsletter – January 2023
Monthly Newsletter – December 2022
Monthly Newsletter – November 2022
Monthly Newsletter – October 2022
Monthly Newsletter – September 2022
Monthly Newsletter – August 2022
Monthly Newsletter – July 2022
Monthly Newsletter – June 2022
Monthly Newsletter – April 2022
Monthly Newsletter – March 2022
Monthly Newsletter – February 2022
Monthly Newsletter – January 2022
Monthly Newsletter – December 2021
Monthly Newsletter – November 2021
Monthly Newsletter – October 2021
Monthly Newsletter – September 2021
Monthly Newsletter – August 2021
Monthly Newsletter – July 2021
Monthly Newsletter – June 2021
Monthly Newsletter – April 2021
Monthly Newsletter – March 2021
Monthly Newsletter – February 2021
Monthly Newsletter – January 2021
Monthly Newsletter – December 2020
Monthly Newsletter – November 2020
Monthly Newsletter – October 2020
Monthly Newsletter – September 2020
Monthly Newsletter – August 2020
Monthly Newsletter – July 2020
Monthly Newsletter – June 2020
Monthly Newsletter – April 2020
Monthy Newsletter – March 2020
Monthly Newsletter – February 2020
Monthy Newsletter – January 2020
Monthly Newsletter – December 2019
Monthy Newsletter-November 2019
Monthly Newsletter – October 2019
Monthly Newsletter – September 2019
Monthly Newsletter – August 2019
Monthly Newsletter – July 2019
Monthly Newsletter – June 2019
Monthly Newsletter – April 2019
Monthly Newsletter – March 2019
Monthly Newsletter – February 2019
Monthly Newsletter – January 2019
Monthly Newsletter – December 2018
Monthly Newsletter – November 2018
Monthly Newsletter – October 2018
Monthly Newsletter – September 2018
Monthly Newsletter – August 2018
Monthly Newsletter – July 2018
Monthly Newsletter – June 2018
Monthly Newsletter – April 2018
Предизборен финансиски извештај 01.01-28.02.2024
Преглед на планирани и реализирани приходи и расходи од Буџетот на РСМ 01.01-28.02.2024 година
Предизборен финансиски извештај (01.01-20.08.2021 год.) симни тука
Преглед на планирани и реализирани приходи и расходи на Буџет на РМ (01.01-20.08.2021 год.) симни тука
Учесниците во изборната кампања за Претседателските и Парламентарните избори 2024 година имаат обврска да поднесат извештај за примени донации на трансакциска сметка за изборна кампања и вкупен финансиски извештај со спецификација за трошоците за приходите и расходите во изборната кампања согласно Правилникот (со образецот) даден во прилог.
Роковите за доставување на финансиските извештаи и институциите до кои извештаите се доставуваат се утврдени во член 84-б ставови (1), (2) и (3) и член 85 став (1) од Изборниот законик.