ПОВИК ДО ЗАИНТЕРЕСИРАНИТЕ СТРАНИ ЗА КОНСУЛТАЦИИ ЗА НАЦРТ ПРОГРАМАТА ЗА ЕКОНОМСКИ РЕФОРМИ 2024 – 2026 ГОДИНА

15.12.2023 година

Ви го претставуваме поглавјето 5 Структурни реформи од нацрт Програмата на економски реформи за 2024 – 2026 година, која Владата на Република Северна Македонија ќе ја достави до Европската комисија до 15 Јануари 2024 година, по усвојување на нејзиниот текст.

Со подготовка на ПЕР, Владата на Република Северна Македонија од 2014 година се приклучи кон пристапот на Европската комисија за поддршка на долгорочен раст и конкурентност преку економското управување како клучен столб во процесот на проширување, со цел да се обезбеди подобро известување за националните планови за економски политики, вклучително и потребните структурни реформи.

Нацрт ПЕР 2024-2026 година е подготвена преку веќе воспоставениот национален процес на консултации централно координиран од страна на Министерството за финансии. Документот е изработен согласно „Водичот за Програми за економски реформи“ издаден од Европската комисија во јули 2023 година. Во изработката е користена експертска поддршка од Центарот за одличност во финансиите (ЦЕФ), а финансиски поддржано од Европската унија.

Со оглед на важноста на овој документ и потребата тој да биде квалитетно изработен, се спроведува процес на широка вклученост на заинтересирани страни. Затоа ги покануваме: бизнис заедницата, универзитетите, локалните власти, социјалните партнери, граѓанскиот сектор и другите чинители и заинтересирани страни за активен придонес во процесот на изработката на документот.

Вашите мислења, коментари и предлози може да ги доставите најдоцна до 29 декември 2023 година на следните е-маил адреси:

jelena.tast@finance.gov.mk

vesna.cvetanova @finance.gov.mk

andrija.aleksoski@finance.gov.mk

aleksandra.velkova@finance.gov.mk

desanka.zdravkovska@finance.gov.mk

Нацрт Програма на економски реформи 2024-2026

Програма за економски реформи

Како поддршка за подобрување на економското управување Европската Унија (ЕУ) во Стратегијата за проширување од октомври 2013 година воведе нов пристап наречен Поедноставен европски семестар, при што земјите од Западен Балкан и Турција од октомври 2014 година се поканети од Европската Комисија (ЕК) да ги подобрат економските политики и да го зајакнат економското управување, преку подготовка на програми на економски реформи – ПЕР.

Република Северна Македонија учествува во тој процес со кој се врши претпристапното усогласување на економските политики со Европската Унија и секоја година подготвува ПЕР која содржи макроекономски и фискални политики и индикатори. Оваа година, Водичот на ЕУ за подготовка на Програмата на економски реформи за периодот 2025 – 2027 е во насока земјите од Западен Балкан да не го подготвуваат поглавјето во ПЕР и соодветните анекси коишто се однесуваат на структурните реформи, со оглед на тоа што земјите од Западен Балкан изготвија посебен документ – Реформска агенда (РА) за периодот 2024–2027 година, со конкретни чекори за спроведување реформи, а во рамки на соодветниот Механизам на ЕУ за реформи и раст. Согласно Водичот за ПЕР 2025 – 2027 година, земјите од Западен Балкан во поглавјето 5А од Програмата треба да дадат краток осврт на избрани реформи од РА во поглед на нивното влијание врз економијата.

Имајќи го предвид новиот Водич на ЕУ, Програмата на економски реформи за периодот 2025-2027 година дава преглед на среднорочната макроекономска и фискална рамка и монетарна политика, преглед на степенот на спроведени Заеднички заклучоци со препораки за фискалната и монетарната политика од одржаниот Економски и финансиски дијалог со ЕУ во мај 2024 година, како и на потенцијалното влијание на избрани реформски мерки од Реформската агенда врз економијата.

Подготовката на ПЕР на ниво на Влада е координирана од страна на Министерството за финансии, а се доставува до ЕК по нејзино усвојување од страна на Владата на Република Северна Македонија, најдоцна до 15 јануари.

По доставување на ПЕР до ЕК, истата се оценува преку оценски мисии во земјата од страна на ЕК, Европската Централна Банка и Еуростат. Потоа започнува дијалог во рамките на Советот на ЕУ. Прво се одвива дискусија на техничко ниво во рамки на помошните тела на Советот како подготовка за дијалог во рамки на Советот на ЕУ претставен од таканареченото „трио“, односно тековното и двете последователни претседателства, со министрите за финансии и гувернерите на централните банки од земјите – кандидати за членство од Западен Балкан и Турција. Процесот завршува со донесување заеднички заклучоци врз основа на оценката на ПЕР и се даваат препораки за подобрување на макроекономската политика на земјата, управувањето со јавните финансии и квалитетот на структурните реформи (т.н. “Policy guidance” – „Насоки за политиките“). Земјите кандидати при подготовка на наредната ПЕР се должни да известат за степенот на спроведување на препораките во минатата година, а во насока на исполнување на економските критериуми за пристап во ЕУ – постоење на функционална пазарна економија и способност за справување со конкурентскиот притисок и пазарните сили во Унијата.

Текстот на Програмата на економски реформи 2025-2027 година беше прифатен од страна на Владата на 14 јануари 2025 година и е официјално поднесена до Европската Комисија на 15 јануари 2025 година.

Самата подготовка на ПЕР како кохерентен стратешки документ и нејзиното навремено доставување до ЕК, претставува потврда за капацитетот на администрацијата на земјата, од аспект на координација на економските политики и ефикасност во работата. ПЕР е заеднички резултат на повеќе институции, а целокупната подготовка се координира од страна на Министерството за финансии.

ПЕР е комплексен документ кој се изработува согласно Водичот на Европската комисија за подготовка на ПЕР од јули 2024 година. Изборот на мерки од Реформската агенда на земјата се направи согласно алатка за бодување и избор на мерки за проценка на потенцијално економско влијанието во ПЕР, развиена од страна на експерти на ЦЕФ Љубљана, во рамки на ЕУ Регионален проект „Подобро интегрирани структурни реформи во фискалните рамки“, а кои реформи имаат најголем потенцијал за национален развој, економски раст и силна изводливост за имплементација. При подготовка на ПЕР 2025-2027 земени се предвид следните документи:

Повеќе информации за Европскиот семестар и Економско управување од аспект на исполнување на Копенхагенските критериуми има на следниве веб страници:

https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/economic-and-fiscal-policy-coordination/eu-economic-governance-monitoring-prevention-correction/european-semester_en 

и

https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/enlargement-policy/enhanced-eu-engagement-western-balkans_en

Сите досегашни програми на економски реформи и претпристапни економски програми од Министерството за Финансии на Република Северна Македонија може да ги симнете тука.

Monthly Newsletter -March 2025

Monthly Newsletter – February 2025

Monthly Newsletter – January 2025

Monthly Newsletter – December 2024

Monthly Newsletter – November 2024

Monthly Newsletter – October 2024

Monthly Newsletter – July 2024

Monthly Newsletter – June 2024

Monthly Newsletter – May 2024

Monthly Newsletter – April 2024

Monthly Newsletter – March 2024

Monthly Newsletter – February 2024

Monthly  Newsletter – January 2024

Monthly Newsletter – December 2023

Monthly Newsletter – November 2023

Monthly Newsletter – October 2023

Monthly Newsletter – September 2023

Monthly Newsletter – August 2023

Monthly Newsletter – July 2023

Monthly Newsletter – June 2023 

Monthy Newsletter – May 2023

Monthly Newsletter – April 2023

Monthly Newsletter – March 2023

Monthly Newsletter – February 2023

Monthly Newsletter – January 2023

Monthly Newsletter – December 2022

Monthly Newsletter – November 2022

Monthly Newsletter – October 2022

Monthly Newsletter – September 2022

Monthly Newsletter – August 2022

Monthly Newsletter – July 2022

Monthly Newsletter – June 2022

Monthly Newsletter – May 2022

Monthly Newsletter – April 2022

Monthly Newsletter – March 2022

Monthly Newsletter – February 2022

Monthly Newsletter – January 2022

Monthly Newsletter – December 2021

Monthly Newsletter – November 2021

Monthly Newsletter – October 2021

Monthly Newsletter – September 2021

Monthly Newsletter – August 2021

Monthly Newsletter – July 2021

Monthly Newsletter – June 2021

Monthly Newsletter – May 2021

Monthly Newsletter – April 2021

Monthly Newsletter – March 2021

Monthly Newsletter – February 2021

Monthly Newsletter – January 2021

Monthly Newsletter – December 2020

Monthly Newsletter – November 2020

Monthly Newsletter – October 2020

Monthly Newsletter – September 2020

Monthly Newsletter – August 2020

Monthly Newsletter – July 2020

Monthly Newsletter – June 2020

Monthly Newsletter – May 2020

Monthly Newsletter – April 2020

Monthy Newsletter – March 2020

Monthly Newsletter – February 2020

Monthy Newsletter – January 2020

Monthly Newsletter – December 2019

Monthy Newsletter-November 2019

Monthly Newsletter – October 2019

Monthly Newsletter – September 2019

Monthly Newsletter – August 2019

Monthly Newsletter – July 2019

Monthly Newsletter – June 2019

Monthly Newsletter – May 2019

Monthly Newsletter – April 2019

Monthly Newsletter – March 2019

Monthly Newsletter – February 2019

Monthly Newsletter – January 2019

Monthly Newsletter – December 2018

Monthly Newsletter – November 2018

Monthly Newsletter – October 2018

Monthly Newsletter – September 2018

Monthly Newsletter – August 2018

Monthly Newsletter – July 2018

Monthly Newsletter – June 2018

Monthly Newsletter – May 2018

Monthly Newsletter – April 2018

Monthly Newsletter – March 2018

Monthly Newsletter – February 2018

Учесниците во изборната кампања за Претседателските и Парламентарните избори 2024 година имаат обврска да поднесат  извештај за примени донации на трансакциска сметка за изборна кампања и вкупен финансиски извештај со спецификација за трошоците за приходите и расходите во изборната кампања согласно Правилникот (со образецот) даден во прилог.

Роковите за доставување на финансиските извештаи  и институциите до кои извештаите се доставуваат се утврдени во член 84-б ставови (1), (2) и (3) и член 85 став (1) од Изборниот законик.

 

ИЗБОРЕН ЗАКОНИК 2024

Comments are closed.